Čo mať pri šoférovaní obuté? Aké časti auta sa najviac opotrebovávajú ak nestiahnete nohu zo spojky? Nájdete si medzi najčastejšími zlozvykmi vodičov aj ten svoj?

Noha na spojke

Pridlho zošliapnutá spojka je jednou z najčastejších chýb vodičov začiatočníkov. Tento zlozvyk sa však netýka len ich. S obľubou ho praktizujú aj skúsenejší vodiči. Pravdou je, že sa má spojka stláčať na čo najkratší čas. Jej dlhým stlačením dochádza k opotrebeniu spojkového obloženia a ložiska, čo môže viesť k vážnym poruchám auta.

Neustále brzdenie z kopca

Nielen spojka, ale aj brzda je na dlhé zatláčanie veľmi citlivá. Nohu z pedálu preto dajte dolu aj počas dlhšej jazdy z kopca. Zabránite tak prehrievaniu bŕzd, ktoré by mohlo znížiť ich účinnosť. Oveľa efektívnejšie a aj šetrnejšie je krátke intenzívne pribrzďovanie.

Zlá obuv

Pevnú obuv by ste nemali nosiť len na túry do Tatier, ale aj za volant vášho auta. Pri šoférovaní vo vysokých podpätkoch, šľapkách alebo žabkách je vaše chodidlo v neprirodzenom uhle, prípadne môže veľmi ľahko skĺznuť z pedálu. Vhodné nie je ani šoférovanie naboso, ktoré je pri dlhších trasách bolestivé, čo môže viesť k nebezpečným kŕčom. Najvhodnejšou variantou je obuv s pevnou pätou a rovnou podrážkou.

Parkovanie na tesno

Mnoho vodičov sa snaží v rýchlosti zaparkovať aj tam, kde sa autom zjavne nemôžu zmestiť. Následkom tohto prílišného nadšenia bývajú škrabance na dverách vlastného auta, prípadne auta stojaceho na vedľajšom mieste. Parkovanie systémom “späťák na späťák” sa vám môže škaredo vypomstiť najmä, ak stretnete rovnako netrpezlivého vodiča. V najlepšom prípade vám len dohovorí. V tom horšom sa pripravte na nemilú konfrontáciu.

Voľný bezpečnostný pás

Zarezaný bezpečnostný pás môže byť pri dlhých cestách skutočne veľmi nepríjemný. Aj tento problém sa však dá elegantne vyriešiť. Stačí, ak využijete vo väčšine áut dostupný štipec, ktorý pás sčasti zablokuje. Jeho používanie ale má určité pravidlá! Ak ho necháte príliš voľný, stráca svoju funkciu. Preto by ste ho mali vždy uvoľniť len natoľko, aby vás prestal rezať. Nesmie vám visieť, ani byť široko od tela.

Jazda na neutrál

Patríte medzi šoférov, ktorí jazdia z kopca na neutráli? Nabudúce radšej preraďte na vyšší rýchlostný stupeň. Pri neutráli síce šetríte palivo, ale zároveň vám hrozí riziko zhasnutia motora, čím sa moderné, elektronikou nabité autá stávajú prakticky neovládateľnými. Zabudnite aj na argument nižšej spotreby. V tomto prípade naozaj neušetríte. Pri nižšom zaradenom stupni je aj rýchlosť vozidla nižšia, preto sa ľahšie ovláda.

Krútenie volantom počas státia

Opäť jedna z častých chýb, ktorými môžete zničiť mnohé časti auta. Náchylné sú najmä čapy, bloky závesov kolies, riadenie a pneumatiky. Ak točíte kolesami na mieste len občas, nič vám nehrozí. Problém nastáva až vtedy, keď z toho urobíte pravidelnosť. Oveľa efektívnejšie je točiť volantom, keď je auto v pohybe. Za pravdu by nám dali najmä vodiči áut bez posilňovačov riadenia.

Rezanie zákruty

Tento zlozvyk by vám síce nemal zničiť auto, môže však vážne ohroziť váš život. Podobný manéver si preto na ceste radšej odpustite. Riskujete ním nielen zrážku s protiidúcim vozidlom, ale aj stret s chodcom či nebezpečný šmyk. Do prudších zákrut, ktoré sú označené výstražnými značkami, radšej spomaľte.

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.