Jesenné sychravé počasie môže poriadne potrápiť náš imunitný systém. S našimi radami však zvýšite svoje šance prežiť jeseň bez vreckoviek.

Hygiena je polovica úspechu

Veľa ľudí je presvedčených, že nádchu má na svedomí studené počasie. Nádcha a chrípka sú však vírusové ochorenia, ktoré sa šíria priamym či nepriamym kontaktom s nakazeným. Neznamená to, že teplé oblečenie nie je dôležité, ku priamej nákaze však nedochádza bezprostredne kvôli chladnému počasiu. Prvou našou radou teda je: Umývajte si ruky tak často, ako vám to situácia dovolí. Ak ste v prostredí, kde nie je prístup k umývadlu, mydlu a teplej vode, pomôže napríklad antibakteriálna tekutina. Dobre poslúžia aj vlhčené obrúsky a v taške či kabelke zaberajú iba minimum miesta.

Spánok

Vedeli ste, že ľudia, ktorí denne spia aspoň 6 hodín, majú takmer 5-krát vyššiu šancu odolať vírusovému ochoreniu, ako tí, ktorí si príliš spánku nedoprajú?  Vychádza to zo štúdie pittsburskej Univerzity Carnegie Mellon, ktorá priniesla pomerne jednoznačné výsledky. Po nakazení pacientov rhinovírusom (nádchou) sa až u polovice ľudí, ktorý spali len 5 alebo menej hodín, objavili príznaky nádchy. Naopak nakazených z radov pacientov, ktorí spali dostatočne dlho, bolo iba 17 percent. Druhá rada teda znie: Doprajte si výdatný spánok.

Jedzte zdravo

Áno, túto radu zrejme očakávala väčšina z vás. Imunitu oslabujú napríklad sladkosti či príliš tučné jedlá. Naopak vhodným bojovníkom proti vírusovým ochoreniam je zelenina, ovocie a jedlá obsahujúce probiotické kultúry. Existujú štúdie, ktoré hovoria o znížení náchylnosti na nádchu o 25% konzumáciou obyčajného bieleho jogurtu každý deň.

Sústreďte sa aj na jedlá s vysokým obsahom vitamínu C. Citróny, pomaranče a mandarínky sú klasikou, ak ale chcete skutočné vitamínové bomby, odporúčame vám kyslú kapustu, čierne ríbezle a najmä šípky, ktoré obsahujú aj 15-násobne viac vitamínu C než citróny.

Zostaňte v pohode

Vraví sa, že každá choroba má pôvodcu v hlave. Niečo na tom zrejme bude, pretože pri zlej nálade sa do tela uvoľňujú látky, ktoré ho robia náchylnejšie podliehať vonkajším vplyvom vrátane vírusov. Naopak, ak ste v pohode, je aj menšia šanca, že ochoriete. Ako docieliť dobrú náladu aj v jesennom počasí? Napríklad pohybom! Choďte si zabehať, zacvičiť alebo aspoň vystúpte z autobusu o jednu – dve zastávky skôr. Ak ste doteraz nešportovali, skúste ľahšiu turistiku alebo prechádzky jesennou prírodou. S rodinou alebo priateľmi, kde je dobrá nálada zaručená.

Karamelový bonus

Z času na čas sa chorobe nevyhne zrejme nik, preto je dobré vedieť, ako ju ukončiť čo najskôr. Zaručených rád, ako sa vyliečiť, ste už určite počuli desiatky. Za všetky však vyberáme jedinú: Karamelový čaj s cibuľou. Pripravíte ho celkom jednoducho a hoci kombinácia týchto surovín nemusí chuťovo vyhovovať každému, za tie účinky to stojí. Zbaví vás bolesti hrdla, pomôže s kašľom aj pri toľkokrát skloňovanej nádche.

Veľa spať, zdravo sa najesť, veľa vzduchu a pohybu a na záver sladké, no nie sú to príjemné rady ako neochorieť?

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.