Nájsť zdravú mieru využívania internetu a digitálnych technológií nie je vždy jednoduché. Ako však postupovať, keď spozorujete, že ste hranicu prekročili? Na ceste za zdravším online životom vám pomôžu tieto 4 tipy. Niektoré zo zoznamu návykov stačí aplikovať len dočasne, iné by ste mali do života zaviesť natrvalo.

Poriadok v aplikáciách

Väčšina času, ktorý človek strávi na telefóne, patrí aplikáciám. Ak chcete tento čas aspoň trochu zredukovať, mali by ste si vo svojich apkách urobiť poriadok. Prvým krokom je vytvorenie zoznamu všetkých aplikácií, ktoré v telefóne máte. Následne ich skúste ohodnotiť číslami na stupnici od 1 do 10. Číslo 1 znamená najnižší návyk, 10 zas označuje najkritickejší stav. Posledným krokom je odstránenie tých aplikácií, ktoré vo vašom rebríčku dosiahli hodnotenie 7 a viac.

Aplikácie sociálnych sietí

Najviac nás na obrazovkách našich telefónov rozptyľujú ikonky sociálnych sietí. „Účinným spôsobom, ako týmto ikonkám odolať, je jednoducho tieto aplikácie vymazať. To však rozhodne neznamená, že by ste sa so sociálnymi sieťami mali nadobro rozlúčiť. Aj naďalej ich môžete využívať cez prehliadač,“ odporúča odborníčka na digitálne občianstvo Andrea Cox. Dodáva, že ak je pre vás vymazanie aplikácií sociálnych sietí priveľké sústo, prvým krokom môže byť aj zrušenie ich notifikácií. Ďalšou možnosťou, ako čas strávený s telefónom v ruke eliminovať, je nastavenie si limitu ich používania. „Limit si vie používateľ nastaviť rôznymi spôsobmi. V niektorých prípadoch to majú zabudované samotné aplikácie, iPhony majú túto službu v základných nastaveniach a dokonca existujú aj samostatné aplikácie, ktoré čas strávený na sociálnych sieťach manažujú za vás na jednom mieste,“ dopĺňa Andrea Cox z DigiQ. Rovnaké princípy môžete aplikovať aj pri hraní online hier.

Zahltený správami

Závislosť od internetu nesúvisí len so zábavnými aplikáciami. Človek si môže závislosť vybudovať napríklad aj od čítania aktuálnych udalostí. Byť informovaný a zorientovaný v aktuálnom dianí je nepochybne dôležité, ani to však netreba preháňať. „Začiatkom pandémie sa na nás začalo valiť ešte viac správ ako obyčajne, sledovali sme počty nových nakazených doma i vo svete, spôsoby, ako sa pred vírusom ochrániť, informácie o očkovaní. V kombinácii so stresom, ktorý prinášal strach z nakazenia sa, to nebola ideálna kombinácia pre našu psychiku. Po upokojení pandemickej situácie prišla vojna na Ukrajine a situácia s pretlakom správ sa zopakovala,“ hovorí Andrea Cox z DigiQ. Okrem toho dodáva, že nie je nutné, aby sme denne čítali všetky spravodajské portály a mali zapnuté upozornenia na aplikáciách, ktoré prinášajú novú správy každý minútu. Namiesto toho odporúča spraviť si 15-minútový prehľad aktuálneho diania každé ráno a večer.

Pozor aj na hodinky

Časy, keď hodinky slúžili len na ukazovanie času, sú už dávno preč. Počet prejdených krokov, kvalita spánku, tep, stresová záťaž, počasie, správy, lajky, volania – to je len základný výber funkcií, ktoré ponúkajú inteligentné hodinky. Zatiaľ čo telefón možno ostane na stole chvíľku bez povšimnutia, inteligentné hodinky sú s vami stále. Riešením, ako sa odpútať od závislosti, nie je vyhodiť ich do koša. Rovnako ako pri telefóne, aj hodinky si viete nastaviť tak, aby slúžili ony vám a nie vy im. Zredukujte upozornenia len na také, ktoré sú nevyhnutné. Naozaj nie je potrebné, aby vás informovali o každom lajku, ktorý vám pribudol na novej profilovke alebo správe, ktorá pribudla v desiatich skupinových chatoch, ktoré máte.

Okrem technických nastavení sa však so závislosťou alebo sklonmi, ktoré k nej smerujú, dá bojovať aj tak, že sa človek posnaží svoje dni naplniť inými aktivitami. Je jedno, či pôjde o šport, ručné práce či pestovanie byliniek. A nevadí, ak si informácie o novom hobby vyhľadáte napríklad aj na internete.

DigiQ je občianske združenie, ktoré svojimi témami a aktivitami vedie deti aj dospelých k digitálnemu občianstvu a zručnostiam pre zodpovedné správanie sa v online priestore. S podporou Nadácie Kooperativa realizuje vzdelávací program digiPEERS priamo na základných a stredných školách.