Uvažujete o podnikaní alebo chcete oživiť fungujúcu firmu? Plánujte, počúvajte zákazníkov a investujte do marketingu i zamestnancov. Spísali sme pre vás niekoľko rád, čo robiť a čomu sa vyhnúť v prichádzajúcom roku.

Investujte do ľudí

Zamestnanci sú najcennejším aktívom vašej spoločnosti. Len ťažko by ste bez nich obslúžili stovky zákazníkov, vyriešili desiatky problémov a komunikovali s piatimi obchodnými partnermi súčasne. Aby vaši ľudia cítili osobnú zainteresovanosť v celom procese fungovania firmy a podávali čo najlepší výkon, musíte ich adekvátne motivovať. A to nie len finančne.

Stavte na hmotné i nehmotné benefity, pochváľte ich, keď urobia niečo dobré a poraďte, ak sa niečo nepodarí. kritikou a vyhrážkami to ďaleko nedotiahnete. Kvalifikovaní zamestnanci totiž majú na výber a ku konkurencii odídu skôr, než si to u nich stihnete vyžehliť.

Najatraktívnejšie firmy väčšinou neponúkajú vysoké príjmy, ale postupný kariérny rast, príjemné pracovné prostredie a programy na zvýšenie kompetencií (napr. jazykové kurzy). Ak chcete do tímu len tých najlepších, dajte dôraz na firemnú kultúru.

Začnite s efektívnou reklamou

Svet sa po všetkých stránkach digitalizuje. Preraziť v konkurenčnom prostredí nebolo nikdy zložitejšie, preto je dobré skúšať rôzne možnosti a hľadať vlastnú cestu oslovenia nových zákazníkov. Urobte si prehľad online nástrojov, ktoré používate a doplňte ich o firemný profil na sociálnych sieťach, mobilnú verziu vašej webstránky či online marketing.

Dôležitú rolu marketingu zohráva najmä kvalitný obsah, kampane so štipkou humoru, efektívne nástroje výkonnostnej reklamy či rastúci trend tzv. youtube product placement (umiestňovanie produktov vo videách vplyvných youtuberov). Nezabudnite, že ak má byť vaša propagácia efektívna, treba všetky aktivity merať. O nezmyselné vyhadzovanie peňazí iste nemáte záujem.

Počúvajte zákazníkov

Zákazníci dnes majú väčšiu silu ako kedykoľvek predtým. Rôzne fóra, porovnávače cien a množstvo dostupných informácií z nich robia pánov vášho podnikania. Buď sa s tým zmierite, alebo svoj biznis zničíte.

Snažte sa investovať úsilie a prostriedky do zlepšenia zákazníckeho servisu i pochopenia skutočných potrieb zákazníkov. Len silným vzťahom a láskou k značke môžete ovplyvňovať myslenie tých, od ktorých závisia vaše príjmy. Vždy sa totiž nájde niekto, kto bude lacnejší, rýchlejší alebo šikovnejší, ale len málo konkurenčných firiem dá zákazníkom rovnaké hodnoty a pocity ako vy.

Nepodceňujte procesy

Či ste začali s podnikaním včera alebo sa mu venujete niekoľko rokov, za žiadnych okolností nepodceňujte jasne pripravené procesy, identifikáciu práv a povinností členov firmy, ani vzťahy s odberateľmi či dodávateľmi.

Podnikanie bez pravidiel síce chvíľu môže prinášať efekt a uvoľnenú vnútrofiremnú kultúru, z dlhodobého hľadiska je však neudržateľné. Je lepšie, ak sa týmto hrozbám vyhnete a začnete firmu budovať aj z administratívneho hľadiska. Rok 2016 vnímajte ako odrazový mostík, v ktorom budete nespočetne krát opakovať slová ako plánovanie, poistenie majetku a zodpovednosti, či obchodné procesy.

 

Tento obsah vám prináša poisťovňa KOOPERATIVA.